خبرگزاری فارس: رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان جوان با یادآوری اقدامات برخی از اصلاح طلبان در انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری گفت که به رؤسای برخی ستادها دستور داده بودند با ماموریت برخی افراد، به ستادهای تبلیغاتی حمله کنند و آنجا را مثلا به آتش کشیده و سپس بسیج و حزب‌الهی‌ها را متهم کنند.

‌محمد زارع فومنی رئیس ائتلاف اصلاح‌طلبان جوان در گفت‌وگوی ‌تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس به تبیین و واکاوی جریان اصلاحات و دوم خرداد پرداخت و ناگفته‌های جالبی از مسائل پشت‌پرده این جریان را فاش کرد که در ذیل بخش دوم گفت‌وگوی زارع فومنی از نظرتان می‌گذرد.

*فارس: آقای فومنی! در ماجرای فتنه اوضاع به چه صورتی بود و جریان اصلاحات چگونه عمل کرد؟ اساسا فتنه به چه دلیلی شروع شد؟

- زارع فومنی: همانگونه که مقام معظم رهبری بیان فرمودند؛ طراحی فتنه سال‌ها قبل از این صورت گرفته بود که تقریبا این برنامه‌ریزی و سازماندهی‌ آن 15-16 سال قبل انجام شده بود. یعنی اینکه سازماندهی و طرح این فتنه در ایران اینگونه پیش می‌رفت که جریان‌هایی وارد میدان شوند و مسائلی را ایجاد کنند تا در اصل اندیشه‌های ناب امام خمینی (ره) را زیر سؤال برده و اهداف خود را پیگیری کنند.

جریان اصلاحات و دوم خرداد قبل از انتخابات نهم ریاست جمهوری دچار انحراف شد؛ همین‌هایی که مدعی خط امام (ره) بودند و با اعضا خانواده امام(ره) ادعای نزدیکی می‌کردند در اصل اندیشه‌های امام(ره) و راه ایشان را اصلا قبول نداشتند.

*فارس: چرا در ادامه یک همخوانی‌هایی شکل می‌گیرد که این افراد نامتجانس با یکدیگر پیوند می‌خورند؟

- زارع فومنی: تقریبا چند ماه قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری سازماندهی بسیار شدیدی از بیرون شکل گرفت و مبالغ بسیار زیادی به حساب‌های برخی افراد تزریق شد که از جمله از طریق دبی پول‌ها و مبالغی به حساب‌های برخی از آقایانی که کاندیدا شدند، ریخته شد.

جالب این است که سرویس‌های خبری که در ستادهای این کاندیدا‌ها شکل گرفته بود، مشخص بود که سازماندهی‌ها به کدام سمت قرار است برود؛ هر چند شاید خود آن کاندیدا در اول راه متوجه نبودند که چه برنامه‌ای طراحی شده است، اما بعد از سپری شدن مدتی متوجه شدند که در راهی افتادند که امکان بازگشت ندارند.

*فارس: آقای فومنی! بیشتر از سوی کدام کشورها به این کاندیداها کمک مالی انجام می‌شد؟

- زارع فومنی: بیشتر از سوی کشورهای عربی کمک‌ها به این افراد تزریق می‌شد؛ حتی مبلغی را محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان به عنوان کمک به یکی از کاندیدا داده بود و نیز کشورهایی مثل عربستان کمک‌هایی را از طریق سرمایه‌دارها و برخی پولدارها به طور غیرمستقیم در اختیار برخی از کاندیدا داده بودند و از طریق آنها کارها را سازماندهی می‌کردند.

*ورود خاتمی به انتخابات طراحی دشمن را بهم می‌ریخت

در جریان فتنه، گروه‌ها در همان ابتدا تقسیم کار کردند و سعی کردند؛ لذا عده‌ای آقای کروبی و موسوی را احاطه کردند. زمانی که آقای خاتمی در ابتدا خود را به عنوان کاندیدا مطرح کرد، این جریانات وابسته به اسرائیل و آمریکا با بررسی‌های دقیقی که انجام دادند و نظرسنجی‌هایی که صورت دادند، فهمیدند که اگر خاتمی به انتخابات ورود پیدا کند، ممکن است در طراحی‌شان نقص به وجود آید، لذا پیش خود گفتند که خاتمی را فعلا هزینه نکنیم و افرادی مثل کروبی و موسوی را به میدان بیاوریم که اگر رای هم نیاوردند هزینه‌های ما خیلی بالا نرود و ما جایگاه خود را از دست ندهیم. این طرحی بود که از بیرون کشور داده شد و در داخل هم به اجرا درآمد و این طرح تا آنجایی که مطلع هستیم، سازماندهی‌های زیادی را در پشت صحنه داشت.

*اطرافیان موسوی با ساختن نظرسنجی‌های دروغین وی را فریب دادند

زمانی که آقای خاتمی تصمیم گرفت از صحنه انتخابات کنار بکشد، نظر من این است که آقای موسوی را فریب دادند و وارد انتخابات کردند، در حالی که آقای موسوی اگر می‌دانست که رای نمی‌آورد و به این سرنوشت سیاسی دچار می‌شود، بسیار بعید بود که فریب بخورد. اطرافیان موسوی با ساختن نظرسنجی‌های دروغین و دادن اطلاعات غلط مبنی بر اینکه شما حتما رای خواهید آورد وی را فریب دادند.

جالب این است که اطرافیان این کاندیداها با استفاده از نظرسنجی‌هایی که کاملا دروغین بود، اطلاعات ساختگی و کاملا غلطی به آنها می دانند. هیچ سؤال و نظرسنجی از کسی صورت نمی‌گرفت در برخی مواقع که خود من نیز که در اصلاحات در جاهایی بودم به ما می‌گفتند و ما نظرسنجی‌هایی را درست می‌کردیم و این یک واقعیت است.

*افرادی از درون دوم خرداد مأموریت داشتند ستاد های انتخاباتی را به آتش بکشند

به عنوان مثال زمان دور اول ریاست جمهوری آقای خاتمی به ما و برخی از رؤسای برخی ستادها دستور داده بودند، که از اینکارها انجام دهیم و یا به برخی از افراد ماموریت می‌دادند که به ستادهای تبلیغاتی حمله کنند و آنجا را مثلا به آتش بکشند و بعد گروه‌های بسیج و حزب‌الهی را متهم به این کار بکنیم.

*سران دوم خرداد به ما می‌گفتند باید در جامعه مظلوم‌نمایی کرد

به ما می‌گفتند باید در جامعه مظلوم‌نمایی کرد. یکی از چیزهایی که در مرکز پژوهش‌های مجلس ششم جزو طرح‌ها بود این بود که چند ارگان و نهاد کشور بودند که باید تخریب و تضعیف می‌شدندکه اولین آن بحث جایگاه ولایت فقیه بود که شدیداً باید تضعیف می‌شد.

دیگر اینکه سپاه را طوری در نظر مردم جلوه دهند که در نگاه مردم سپاه و بسیج بدجلوه کنند؛ لذا طرح‌شان این بود که با ساختن کارهای نمایشی مثل آتش زدن، حمله به برخی جاها، سپاه و بسیج را متهم کنند؛ حتی نهادهایی مثل شورای محترم نگهبان، ‌وزارت اطلاعات و قوه قضائیه و نیروی انتظامی نیز در هدف این آماج قرار داشتند.

*حادثه کوی دانشگاه نیز توسط همین طیف فکری سازماندهی شد

به نظر من جریان فتنه سال 78 یا همان کوی دانشگاه نیز توسط همین طیف فکری سازماندهی شد که از بیرون دستور می‌گرفتند و مامور بودندکه آن وقایع را به وجود بیاورند.

*فارس: آقای فومنی گفتمان اصلی درون گروهی اصلاحات چه بود و در جلسات خصوصی چه می‌گفتند؟

-زارع فومنی: بحث همه این گروه‌ها این بود که ما باید "تغییر " ایجاد کنیم و تغییر به این معنا که مثلا خاتمی نمی‌تواند در مقابل رهبری بایستد. لذا دیدند تنها کسی که طبق سابقه رفتاری‌اش می‌تواند مقابل رهبر معظم انقلاب بایستد، موسوی بود.

آنها می‌دانستند که موسوی در حرف زدن ممکن است کم بیاورد، لذا شخصی مانند کروبی را وارد میدان کردند چرا که کروبی با توجه به شخصیت‌اش طبق برآوردهایشان می‌توانست خیلی حرف‌هایی که آنها می‌خواستند را بزند. آنها حتی کروبی را فریب دادند و افرادی را مانند عباس عبدی، ابطحی و کرباسچی به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده اطراف کروبی قرار دادند تا او را طبق برنامه‌های خود به پیش ببرند.

* افراد ستاد کروبی، پول این ستاد را در ستاد موسوی خرج می کردند

جالب این است که پول‌های بسیار هنگفتی که به ستاد کروبی تزریق شده بود که این افراد پول ستاد کروبی را می‌گرفتند؛ اما آن را در میان طرفداران موسوی پخش می‌کردند و در آن ستاد هزینه می‌کردند که خود کروبی نیز فریب این افراد را خورد و یکی از همین آقایان در نهایت به کاندیدای دیگری رای دادند.

من مشاور امور جوانان آقای کروبی بودم و از بسیاری اتفاقات روی داده کاملا مطلع هستم، لذا اگر کروبی می‌خواهد بداند که چرا رای نیاورد، یکی از مهمترین علت‌ها همین بود که حتی در آن زمان در مصاحبه‌ای به برخی از این کارها اشاره کردم. لذا به دلیل انتقادهای شدیدی که به اطرافیان کروبی داشته‌ام با فشارهای شخص کرباسچی که شدیداً مخالف من بود به دلیل اینکه من معتقد به چارچوب‌های نظام بودم از کار برکنار شدم.

*خوشحالم که به دلیل دفاع از نظام و حمایت از رهبری و به دلیل حقایقی که داخل جریان اصلاحات دیدم،‌ برکنار شدم

آقای کروبی هیچ گاه من را کتباً از کار برکنار نکرد و هیچ نامه‌ای مبنی بر عزل من نداد. لذا اطرافیان کروبی با طراحی موجی را در سایت‌های خود راه انداختند و فضا را طوری کردند که من در نهایت از کار کناره‌گیری کردم و استعفا کردم. لذا خوشحالم که به دلیل دفاع از نظام و حمایت از رهبری و به دلیل حقایقی که داخل جریان اصلاحات دیدم،‌برکنار شدم.

*یک جریان فسادآور مافیای قدرت و ثروت به شدت در داخل جریان دوم خرداد نفوذ کرده بود

واقعا یک جریان فسادآوری در میان همه این گروه‌ها وجود داشت. مافیای قدرت و ثروت به شدت در داخل جریان دوم خرداد نفوذ کرده بود و با هم عجین شده بودند.


*فارس: آقای فومنی شما قبلا گفته بودید که برخی از این آقایان چک‌های بسیار سنگینی از برخی کشورها دریافت کردند، توضیح می‌دهید؟

-زارع فومنی: ببینید پول‌های بسیار سنگینی به ویژه از سوی برخی کشورهای عربی به این افراد تزریق شد و دلارهایی که می‌آمد و به حساب خیلی از همین آقایان تزریق شد من خودم بسیاری از این وقایع را دیده بودم، لذا مدارک و دلایل همه این چیزهایی را که می‌گویم را در اختیار دارم. حتی برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری با خوانندگان غربی ارتباط برقرار کرده بودند که برای آنان بخواند که پول‌های هنگفتی به آنان داده شد و من خود شاهد آن بودم.

یکی از کارهای دیگر آنها در جریان دوم خرداداین بود که در مراکز دانشگاهی و نخبه پرور کشور نفوذ کنند و افراد را با شیوه‌های گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده و به خدمت خود درآورند. آنها توانستند برخی از شخصیت‌های روحانی و برخی شخصیت‌های نظام را تحت تاثیر قرار داده و در اطراف آنها نفوذ کنند.

*هر فردی در پازل فتنه در تکه خود نقش ایفا می کرد و طرح دشمن را کامل می کرد

لذا می‌توان برنامه طراحی شده فتنه، توسط دشمن را به یک پازل یا توپ 40 تکه تشبیه کرد که هر فرد در تکه یا بخش خود مامور به انجام یک نقش و یک وظیفه بود. لذا به این گونه بودکه افراد حتی شاید بدون اینکه همدیگر را بشناسند در یک طراحی بزرگ بازی می‌کردند که در نهایت منجر به این می‌شد که یک هدف شوم به نتیجه برسد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که این طرح مانند یک طرح گلد کوئیست عمل می‌کرد و این طرح از اول نیز در حزب منحله مشارکت مطرح بود که چگونه می‌توانیم نیروها و طرفداران خود رادر بدنه اجتماعی سازماندهی کنیم؛ بنابراین تصمیم بر این شد که با الگوگیری از این کار به صورت شبکه‌سازی، یک مجموعه اجتماعی را از طرفداران خود راه بیندازیم.

در این طراحی‌ها یکی از برنامه‌ها این بودکه یک شکاف مذهبی یا قومی یا نژادی و زبانی ایجاد کنند و در نهایت بتوانند کشور ایران را به چند تکه تبدیل کنند. حتی در دولت آقای خاتمی این بحث مطرح شد که مانند برخی کشورهای دیگر به ایالت‌ها تقسیم شود که از بیرون طراحی و توسط برخی افراد مطرح می‌شد.

لذا باید به این نکته توجه کنیم که فتنه لایه‌های مختلفی دارد و به شکل‌های گوناگون بروز می‌کند. لذا فتنه‌گران به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ سازمان منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، ضد انقلاب، رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای عربی، برخی از جریانات معاند داخل و فتنه‌گران هر کدام نقش و کاری را بر عهده داشتند.

بنابراین در جریان انتخابات این بهانه خوبی بود که بتوانند طرح‌هایی را که سال‌ها در لایه‌های مختلف برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند را کلید زده و به مرحله اجرا درآورند؛ من معتقدم فتنه تمام نشده است و برخی از فتنه‌گران همچون آتش زیر خاکستر هستند.

*فارس: لطفا بیشتر توضیح دهید؟

-زارع فومنی: این آقایان دانسته و یا ندانسته انتخابات را به جنگ میان افراد و گروه‌ها تبدیل کردند. لذا طرح اصلی آنها این بود که ایران به آشوب کشیده شود. تا در این فضای غبارآلود و متشنج اهداف از پیش تعیین شده مرحله به مرحله به اجرا درآید.

لذا من تاکید می‌کنم که موضوع تقلب در انتخابات واقعاً یک بهانه بود. کما اینکه بعدا خود این افرادی که آنرا مطرح کرده بودند نیز اعتراف کردند که تقلب رمز آشوب‌هایشان بود و یکی دیگر از این افرادی که خود نیز در وزارت کشور سابقا مسئولیت داشت در زندان اعتراف کرد که واقعا تقلب در انتخابات امکان نداشت.

* ماهها قبل از انتخابات به همه ما گفته شده بود هرجا صحبت کردید کلمه "تقلب و تکرار آن را " فراموش نکنید

در جلسات به همه ما گفته شده بود که حواستان باشد رمز ما برای پیگیری اهدافمان "تقلب " است. لذا هرجا تصمیم گرفتید صحبت کردید کلمه تقلب و تکرار آن را فراموش نکنید. لذا سعی می‌کردند از ماها قبل از انتخابات این کلمه را مرتب تکرار کنند تا برای جامعه و افکار عمومی این شبهه ایجاد شود.

*فارس: آقای فومنی به نظر شما، موضوع تقلب از کجا شروع شد؟

-زارع فومنی: این مسئله حدودا از زمانی شروع شد که در دوره نهم آقای کروبی رقیب آقای احمدی‌نژاد بود؛ لذا آقای کروبی در آن زمان آن جمله معروف را گفت که من چند ساعت خوابیدم و شبهه تقلب وجود دارد. آقای کروبی خود نیز می‌دانست که تقلب امکان نداشته و انجام نشده است که در نهایت نیز نتایج را پذیرفت و من تاکید می‌کنم به این که بحث تقلب یک فرمولی بود که از طریق سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس و فرانسه به بازیگران داخلی دیکته شده بود.

*فارس: آقای فومنی آیا به نظر شما همه آن مسائل و طراحی‌های پشت پرده جریان فتنه بازگو شده است؟

-زارع فومنی: خیر، من معتقدم از آنجایی که ابعاد فتنه 88 بسیار گسترده و عمیق بود، بعدها عمق آن مشخص خواهد شد، لذا گفته‌هایی است که به مرور روشن خواهد شد که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کردند ابعاد و عمق این فتنه سال‌ها بعد روشن خواهد شد.

نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کنم این است که جریان فتنه حتی درون برخی از جریان‌های اصولگرایی نیز نفوذ کرده است و موفق شدند که برخی از چهره‌های ظاهراً اصولگرا را جذب خود کنند و از آن به عنوان سخنگوی خود و با لباس اصولگرا استفاده کنند. که نمونه آن چند تن از نمایندگان مجلس در حال حاضر هستند که تبدیل به تریبون جریان فتنه شده‌اند و عملا حرف‌های آنها را زده و حتی در برخی مواقع از آنها دفاع نیز می‌کنند.

* آقای فومنی دلیل آن را چه می‌دانید؟

-زارع فومنی: به نظر من به این دلیل است که به آنها قول داده شده است که در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده به آنها و یا کاندیدای موردنظر آنها کمک و پشتیبانی صورت گیرد. به نظر من همه این‌ها از یک طیف فکری سرچشمه می‌گیرند و برنامه‌شان این است که از یک سری از چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب که می‌توانند برنامه‌ها و طرح‌های آنها را به پیش برده و سخن آنها را بگویند استفاده می‌کنند تا بتوانند مجلس و ریاست جمهوری‌های آینده را از آن خود کنند.این افراد در مجلس فعلی نیز نفوذ کرده و با شدت در حال فعالیت هستند.

اما جای تاسف اینجاست که ما و برخی دیگر از دلسوزان نظام در همان اوایل هشدارهایی را برای شکل‌گیری فتنه داده بودیم اما سازمان‌های مسئول به حرف‌ها ما توجه نکرده بودند.

*برخی از افراد بیت امام (ره) نیز با برخی از چهره‌های فتنه همخوانی می‌کردند

برخی از چهره‌هایی که مدعی خط امام(ره) بودند با جریان فتنه هماهنگ شده و حتی متأسفانه برخی از نزدیکان امام (ره) نیز با برخی از چهره‌های فتنه همخوانی می‌کردند که این نشان می‌دهد که سال‌ها برنامه‌ریزی صورت گرفته و برای این، کارهای زیادی شده است و هزینه‌های سنگینی انجام شده است.

حتی آنها به برخی از بیوت مراجع خود خوانده نفوذ کرده بودند و اخبار و اطلاعات را از بیوت آنها خارج و اخبار غلط را نیز به داخل بیوت می‌بردند. حتی برخی از آقایان در قم بودند که حاضر بودند به دلیل آنکه مقلدی پیدا کنند، توسط برخی از خبرنگاران حرف‌های روشنفکرانه بزنند تا در جامعه مطرح شوند.

من معتقد هستم در جریان فتنه یک یا دو نفر دخیل نبودند بلکه یک جریان گسترده که با سرمایه‌گذاری‌های خارجی سنگینی این جریان را بوجود آوردند. این جریان حتی با نفوذ به محافل دانشگاهی و علمی و سرمایه‌گذاری بر بحث علوم انسانی سعی در گفتمان‌سازی داشته و دارند، لذا هم ‌اکنون با در اختیار گرفتن برخی از کرسی‌های علمی و هیأت‌های علمی برخی از دانشگاه‌ها و حتی در برخی از وزارتخانه‌ها حضور دارند و همان‌ها در حال شکل دادن و هدایت جریانی فراماسونری هستند که در دولت و مجلس فعلی نیز نفوذ دارند.

*فتنه‌های آینده با فرمول‌های جدید رقم می‌خورد

هدف این جریان انتخابات مجلس نهم است، لذا قصد دارند با هزینه‌های هنگفت، اکثریت مجلس را به دست بگیرند و بعد از آن به فکر انتخابات ریاست جمهوری بعدی هستند. اما کسی شاید خیلی توجهی به اعمال آنها نداشته باشد. بنابراین من معتقدم که فتنه 88 آخرین فتنه نبوده است؛ چرا که می‌بینم جریاناتی ممکن است فتنه‌های آینده را با فرمول‌های جدید رقم بزند.

به اعتقاد من هدف فتنه جدید بدنه مذهبی جامعه خواهد بود تا بتواند کانون‌های خانواده و نظامات اجتماعی کشور را بر هم بزند و جوانان کشور را به سمت خود بکشانند.

بسیاری از همین افرادی که در بدنه فتنه بودند و خود را از سران فتنه دور کردند؛ کنون در مسائل اقتصادی وارد شده و در قراردادهای نفتی دست دارند و بسیاری از قراردادها و ساخت و سازها توسط اینها انجام می‌شود که با استفاده از منابع دولت فعلی اقدام به ساخت و سازهای اقتصادی در برخی کشورهای منطقه کرده‌اند که متاسفانه برخی از دولتمردان ما حواسشان نیست که این افراد از آنها سوءاستفاده می‌کنند. باید بدانیم که دشمن و شیطان بزرگ ممکن است کنار هر کدام از ما نفوذ کرده باشند و بخواهد ما را فریب بدهد.
ادامه دارد...